dissabte, 28 de gener de 2017

ELS TEMORS QUE ENS BLOQUEGEN O ENS SALVEN (escriptura del jo)


Les pors que he vençut, les pors que em paralitzen, les pors que em protegeixen, les pors inventades, les pors infantils,  les pors que ignoro, les pors quotidianes, les pors que he superat... 

Com convivim amb les nostres pors? Què faries tu avui si no tinguessis por?

Article: Què és la por? (Fundació Sanitària Pere Claver)
Article d'opinió: Perdre la por del que diran (Carles Capdevila)
Amb filosofia: la por (TV3)
Fears from Nata Metlukh on Vimeo.



TASCA: mira els dos vídeos (i si vols recopilar alguna una idea més pots visionar el reportatge de TV3 i/o llegir els articles enllaçats)  i després escriu un text d'unes 250 paraules com a mínim i 300 com a màxim, a l'entorn de la por (en general o sobre laTEVA por)
  • Extensió: 250 paraules com mínim, 300 màxim
  • Criteris tipogràfics de presentació: imprès, lletra arial i/o calibri 11, 1'5 interlineat
  • Criteris d'avaluació: comptarà com una pregunta de l'examen ( valdrà 1 punt). Un text que no s'ajusti als criteris tipogràfics demanats i/o amb molts errors ortogràfics no es puntuarà. La no presentació de l'exercici es penalitza amb -0'25 punts. 
  • Data d'entrega: el mateix dia del 1r examen d'aquest trimestre

dimecres, 11 de gener de 2017

DEURES DE MORFOSINTAXI


Quins exercicis de morfosintaxi heu de fer?
  • Gènere i nombre:  de les pàgines 60-61, tots menys el 3, 5, 12 i 13
  • Adjectius: de les  pàgines 62-63, tots menys 16, 19, 25 i 26
  • Determinants: de les pàgines 67 i 68, els exercicis 29, 30, 33, 34, 35
  • Verbs: 
    • pàgina 70, exercicis 38 i 39
    • pàgina 74, exercicis 40 i 43
    • pàgina 75, exercicis 44, 46, 47, 49, 50
    • pàgina 76, exercicis 52, 56, 57, 59
    • pàgina 78, exercicis 61, 62, 65
    • pàgina 79, exercici 66
Un cop fets, els heu de corregir. Aquí teniu el Solucionari

La feina ha d'estar acabada el 29 de gener. Dedicarem dues hores de classe a fer aquests exercicis, si no teniu temps d'acabar-los, els haureu d'enllestir a casa. 

LA GRAMÀTICA ÉS UNA DOLÇA CANÇÓ


"L'article entrava per una porta i l'adjectiu per una altra. El nom arribava l'últim. Desapareixien tots tres. La teulada de l'ajuntament me'ls amagava. Ho hauria donat tot per poder assistir a la cerimònia. Suposo que l'alcalde els devia recordar els seus drets i els seus deures, que d'ara endavant estaven units per al millor i per al pitjor. Sortien junts agafant-se les mans, concordant, tot masculí o tot femení: el castell embruixat, la casa embruixada... "


"Són els verbs. Mira'ls uns maniàtics de la feina. No paren mai de treballar. Era veritat. Aquestes formigues, aquests verbs, com els havia anomenat, pitjaven, esculpien, rosegaven, reparaven [...] Semblava un taller de bojos, cadascú feinejava frenèticament sense ocupar-se de l'altre."


Jeanne i el seu germà Thomas en un viatge amb vaixell naufraguen i van a parar a una illa desconeguda. De l'ensurt que pateixen es queden sense poder parlar, però allí coneixen un músic i poeta alhora, Henri, que els acull i els ajuda a descobrir de nou les paraules, les categories gramaticals, les frases... és a dir, la gramàtica. Mitjançant una al·legoria ens fa entendre la gramàtica com una fàbrica d'articles, verbs, interjeccions, adjectius... que tenen vida, es casen, es divorcien i porten una vida com qualsevol.

ENLLAÇOS DE MORFOSINTAXI