diumenge, 29 de gener de 2017

QUÈ ENTRA A L'EXAMEN? Febrer 2017

Quan? 

No el farem a la tarda sinó en hores de classe, tal i com estava previst. L'altra hora d'aquesta setmana la dedicarem a preparar el contingut d'aquest examen però ningú haurà de fer l'exposició. 
  • dijous, 2 de febrer: 1r B 
  • divendres, 3 de febrer: 1r C i 1A (hora partida)

Com serà? 

  • Comprensió lectora: anàlisi dels poemes de l'antologia,  del número 13 al 22 (el 18 i el 21 no). Les preguntes seran iguals o semblants a les del dossier. Llegiu els poemes i assegureu-vos que enteneu el contingut, és igual que no l'hàgim comentat a classe, podeu treballar-ho a casa sols, és un exercici de comprensió lectora.  No heu de memoritzar la biografia de l'autor ni la contextualització, només heu de saber associar el nom del poema i el títol del llibre (si està especificat al dossier) amb l'autor.
  • Expressió escrita: text sobre la por (més informació a l'entrada anterior del blog).
  • Expressió oral: la puntuació de l'exposició oral s'afegirà al següent examen, quan tothom l'hagi feta.

Què has d'estudiar?

  • Els continguts de la unitat 8 / La poesia. Pàgines: 188 a 191
  • Has de saber qui ha escrit un determinat poema i/o llibre. Per exemple: "Cançoneta incerta" està inclòs a El cor quiet  de Josep Carner

dissabte, 28 de gener de 2017

ELS TEMORS QUE ENS BLOQUEGEN O ENS SALVEN (escriptura del jo)


Les pors que he vençut, les pors que em paralitzen, les pors que em protegeixen, les pors inventades, les pors infantils,  les pors que ignoro, les pors quotidianes, les pors que he superat... 

Com convivim amb les nostres pors? Què faries tu avui si no tinguessis por?

Article: Què és la por? (Fundació Sanitària Pere Claver)
Article d'opinió: Perdre la por del que diran (Carles Capdevila)
Amb filosofia: la por (TV3)
Fears from Nata Metlukh on Vimeo.



TASCA: mira els dos vídeos (i si vols recopilar alguna una idea més pots visionar el reportatge de TV3 i/o llegir els articles enllaçats)  i després escriu un text d'unes 250 paraules com a mínim i 300 com a màxim, a l'entorn de la por (en general o sobre laTEVA por)
  • Extensió: 250 paraules com mínim, 300 màxim
  • Criteris tipogràfics de presentació: imprès, lletra arial i/o calibri 11, 1'5 interlineat
  • Criteris d'avaluació: comptarà com una pregunta de l'examen ( valdrà 1 punt). Un text que no s'ajusti als criteris tipogràfics demanats i/o amb molts errors ortogràfics no es puntuarà. La no presentació de l'exercici es penalitza amb -0'25 punts. 
  • Data d'entrega: el mateix dia del 1r examen d'aquest trimestre

dimecres, 11 de gener de 2017

DEURES DE MORFOSINTAXI


Quins exercicis de morfosintaxi heu de fer?
  • Gènere i nombre:  de les pàgines 60-61, tots menys el 3, 5, 12 i 13
  • Adjectius: de les  pàgines 62-63, tots menys 16, 19, 25 i 26
  • Determinants: de les pàgines 67 i 68, els exercicis 29, 30, 33, 34, 35
  • Verbs: 
    • pàgina 70, exercicis 38 i 39
    • pàgina 74, exercicis 40 i 43
    • pàgina 75, exercicis 44, 46, 47, 49, 50
    • pàgina 76, exercicis 52, 56, 57, 59
    • pàgina 78, exercicis 61, 62, 65
    • pàgina 79, exercici 66
Un cop fets, els heu de corregir. Aquí teniu el Solucionari

La feina ha d'estar acabada el 29 de gener. Dedicarem dues hores de classe a fer aquests exercicis, si no teniu temps d'acabar-los, els haureu d'enllestir a casa. 

LA GRAMÀTICA ÉS UNA DOLÇA CANÇÓ


"L'article entrava per una porta i l'adjectiu per una altra. El nom arribava l'últim. Desapareixien tots tres. La teulada de l'ajuntament me'ls amagava. Ho hauria donat tot per poder assistir a la cerimònia. Suposo que l'alcalde els devia recordar els seus drets i els seus deures, que d'ara endavant estaven units per al millor i per al pitjor. Sortien junts agafant-se les mans, concordant, tot masculí o tot femení: el castell embruixat, la casa embruixada... "


"Són els verbs. Mira'ls uns maniàtics de la feina. No paren mai de treballar. Era veritat. Aquestes formigues, aquests verbs, com els havia anomenat, pitjaven, esculpien, rosegaven, reparaven [...] Semblava un taller de bojos, cadascú feinejava frenèticament sense ocupar-se de l'altre."


Jeanne i el seu germà Thomas en un viatge amb vaixell naufraguen i van a parar a una illa desconeguda. De l'ensurt que pateixen es queden sense poder parlar, però allí coneixen un músic i poeta alhora, Henri, que els acull i els ajuda a descobrir de nou les paraules, les categories gramaticals, les frases... és a dir, la gramàtica. Mitjançant una al·legoria ens fa entendre la gramàtica com una fàbrica d'articles, verbs, interjeccions, adjectius... que tenen vida, es casen, es divorcien i porten una vida com qualsevol.

ENLLAÇOS DE MORFOSINTAXI

dilluns, 9 de gener de 2017

ANTOLOGIA POESIA: QUÈ S'HA DE FER I COM (recordatori)


Recordeu que aquesta setmana comencem les exposicions orals (1r A i B el dijous 12 de gener, 1r C el divendres 13). 

La tasca que heu de fer està explicada en aquest mateix blog (pestanya superior "Antologia poesia"). Els treballs han d'estar penjats al document drive compartit el dimecres 11 de gener, com a molt tard (es penalitzarà l'entrega fora de termini d'aquest treball).