dimarts, 22 de novembre de 2016

QUÈ ENTRA A L'EXAMEN? Desembre 2016

Quan? 

  • dijous, 1 de desembre: 1r A i 1r B
  • divendres, 2 de desembre: 1r C

Com serà? 

  • Transcripció fonètica (3'5 punts): 14 sons per transcriure. Els errors no descompten.
  • Descripció articulatòria (3'5 punts): 14 afirmacions, cal dir si són veritables o falses. Els errors descompten 0'25 punts. Hi haurà el quadre de sons consonàntics buit, omplir-lo correctament no comptarà, el poso només per facilitar-vos la feina. 
  • Comprensió lectora (1'5): un text no literari amb tres preguntes de comprensió lectora.
  • Expressió escrita (1'5): quadern de bitàcola (mira l'entrada del blog on s'explica com s'ha de fer). Has d'entregar-lo en el moment de l'examen, no presentar-lo resta 0'25 punts. Es tindrà en compte el contingut del quadern, la correcció i la tipografia (tipus de lletra, interlineat...)

Què has d'estudiar?

  • Els continguts de la unitat 2 / El consonantisme
  • El quadern de bitàcola (mira l'entrada del blog sobre el tema)

dimecres, 9 de novembre de 2016

COM FER UN VIDEOPOEMA



Què és un vídeopoema?   
Es tracta d'interpretar què diu el text, quins sentiments i/o idees expressa l'autor i després plasmar-los, des d'un punt de vista personal, en un vídeo.  

Com es fa?
  1. Busca imatges o fragments de vídeo suggerents. Les imatges que complementen el text oral o escrit poden ser metàfores visuals que enriqueixin i donin més profunditat al poema. Procura no ser redundant (és a dir, que la imatge no mostri exactament el que diu el text). Les imatges poden ser pròpies o extretes d'Internet però, en qualsevol cas, han de tenir qualitat (descarta les imatges borroses, mogudes, amb poca resolució). 
  2. Si trasllades el text escrit a la pantalla, procura que sigui breu, de lectura ràpida. No omplis les imatges amb més de dues línies de text, per exemple. La tipografia és important, tria-la bé. 
  3. La peça musical utilitzada com a banda sonora ha de ser adequada al contingut del poema. Assegura't que la música no distorsioni la comprensió del text oral.
  4. A l'hora de recitar el text, procura que la dicció sigui acurada i el ritme l'adequat. Assajar unes quantes vegades és garantia d'èxit.  
  5. En els títols de crèdit inicials hi has d'indicar: nom de l'autor, títol del poema, títol del llibre on està inclòs i l'any de publicació (si el sabeu)
  6. En els títols de crèdit finals hi has d'indicar: autoria de la música i de les imatges (és molt important respectar els drets d'autor), el teu nom, el curs, el nom de l'institut i la data.
Com ha de ser el vídeopoema? Quan s'ha d'entregar? 
  1. Pot ser  de qualsevol poema sempre que sigui en llengua catalana. En trobaràs per triar i remenar a Música de poetes (ordenats per autor) i a Viu la poesia (ordenats per temes)
  2. És un treball individual. Si  voleu fer-lo en grup, llavors heu de realitzar dos o tres vídeopoemes. 
  3. Últim dia per penjar-lo al blog: dijous, 8 de desembre 2016
Bons exemples:




No us perdeu aquesta interpretació molt personal del poema "Matí" de Giuseppe Ungaretti feta per alumnes del nostre institut. Trobareu més vídeopoemes realitzats per estudiants del Frederic Marti Carreras a:

dimecres, 2 de novembre de 2016

MIRA EL MIRALL. QUÈ HI VEUS? (escriptura del jo)



  1. Mira el vídeo, un parell de vegades, si cal.
  2. Pensa qui és, què representa la dona rossa. Per què apareix i desapareix? Per què és molt més alta que l'home? Què li devia passar a ell? Per què plora?...
  3. Després busca un moment de solitud i un racó tranquil.
  4. Pensa en tu. Què hi veus quan et mires el mirall? Escriu-ho. Però no et quedis amb l'apareça, mira què hi ha en el bell mig de la teva aorta, en l'epicentre del teu múscul cardíac.  I si ara no tens ganes de mirar, escriu sobre la textura, el volum i la densitat del teu àngel de la guarda, que és una altra manera de parlar de tu. Perquè tens àngel de la guarda, oi? O no en tens?
  5. La llargària del text la decideixes tu. La qualitat de l'escrit no depèn de les línies  redactades sinó de l'honestedat amb què les escrius. 
  6. No has de presentar aquest text, si no vols. Només hauràs d'escriure una breu valoració d'aquest exercici per incloure-la al quadern de bitàcola.